- Jak wykorzystać opisy w procesie wartościowania ?
- Kiedy opisy stanowisk pomagają w wycenie rynkowej płac ?
- Opisy które pomogą w ocenie pracowników
- Czy opisy mogą pomagać w premiowaniu i nagradzaniu ?
- Jak wykorzystać opisy w procesie wartościowania ?
- Kiedy opisy stanowisk pomagają w wycenie rynkowej płac ?
- Opisy które pomogą w ocenie pracowników
- Czy opisy mogą pomagać w premiowaniu i nagradzaniu ?
Opis Stanowiska Pracy – jest to podstawowy dokument zarządzania personalnego. Definiuje wymagania na stanowisku pracy. Określa między innymi zadania, odpowiedzialność, uprawnienia, kwalifikacje, kompetencje, umiejętności, wiedzę specjalistyczną. Niektóre opisy zawierają również moduły mentoringowe, onboardingowe, menedżerskie, ścieżki karier, itp.
W systemie wynagradzania pracowników opisy odgrywają dużą rolę i warto mieć je dobrze opracowane. Opisy pomagają w następujących procesach:
Proces wartościowania stanowisk pracy polega na ustaleniu trudności odpowiedzialności, a w konsekwencji wartości stanowiska pracy. Proces wartościowania analityczno punktowego to ocena różnych obszarów wymagań na stanowisku pracy. Takie informacje mamy zawarte w dobrze przygotowanym opisie stanowiska pracy. W szczególności dotyczy to:
Aby wartościowanie stanowisk pracy było przeprowadzone w sposób efektywny
i zobiektywizowany – polecamy wykorzystanie poniższych wskazówek:
menedżera, doradcy, trenera, diagnosty, coacha
powiązane z tym wpisem oferty naszej grupy doradców i trenerów
Dobra analiza rynkowa to przede wszystkim trzy niżej podane punkty:
opisy stanowisk pracy są potrzebne, tak samo jak w procesie wartościowania do identyfikacji i wyceny stanowiska pracy by dopasować go do odpowiedniego stanowiska w raporcie płacowym oraz do odpowiedniego poziomu trudności w tym raporcie płacowym.
W raportach płacowych mamy podane stanowiska pracy oraz rozbicia na różne poziomy trudności. Przykładowo: stanowisko księgowego to jedna pozycja ale wiele identyfikacji płacowych. Nazwa księgowy jest bardzo pojemna i w wielu firmach wiąże się z różnym zakresem prac z różną trudnością i odpowiedzialnością a co za tym idzie różnym wynagrodzeniem pracownika. Te różnice w raportach płacowych mogą sięgać nawet kilkudziesięciu procent różnicy. Aby dopasować nasze stanowisko pracy prawidłowo do stanowisk w raporcie musimy wykonać również wartościowanie stanowisk pracy tych które chcemy porównać do raportu i ustalić wspólny mianownik – określić odpowiedni poziom taki sam jak definiuje raport. Zakup raportu i czytanie tylko nazwy stanowiska pracy wielu przypadkach jest błędne.
Nowoczesnych systemach motywacyjnych wynagrodzeniu pracownika podkreślają trzy kluczowe czynniki, a są nimi:
Trudność stanowiska pracy to proces wartościowania, wartość stanowiska pracy to analiza raportu płacowego. Pozostała nam ocena pracownika
Do oceny pracownika warto wykorzystać następujące moduły opisu stanowiska pracy:
Opis stanowiska pomaga w zobiektywizowanej ocenie, pomaga postawić i omówić wymagania dla pracownika, mierzyć progres, daje możliwość doboru odpowiednich środków wsparcia w rozwoju ( szkolenia, mentoring, konsultacje, itp.)
Często ocena pracownika jest ściśle powiązana z wynagrodzeniem – tj ocena pracy jest warunkiem podwyżki lub awansu – w takich przypadkach uznaniowość jest bardzo ryzykowna i niebezpieczna, może być źródłem konfliktów – zatem zalecamy opracowanie i wdrożenie opisów stanowisk pracy jako solidnej i obiektywnej podstawy do oceny.
Oczywiście że tak. Opis stanowiska jest również pomocny w tym zakresie.
Kryteria efektywności
Są wzory opisów, które zawierają opisy kryteriów premiowania – na co pracownik powinien zwracać uwagę aby wypracować premię. Mamy zatem w opisach stanowisk moduły oceny efektywności gdzie są zdefiniowane kryteria oceny takie jak KPI, wskaźniki efektywności, grupy celów, itp.
Kryteria jakościowe
W wiele systemów premiowania poza kryteriami wynikowymi, zadaniowymi wykorzystuje do oceny premiowej obszary jakości pracy:
Takie wymaganie znajdujemy w opisach stanowisk w modułach kompetencyjnych
Jako kryterium jakości, sposobu pracy może być oceniana samodzielność pracownika
W takim przypadku wykorzystamy moduły – wiedza specjalistyczna oraz wymagane kwalifikacje
Nowoczesne zarządzanie motywacją i zaangażowaniem pracownika opiera się o rozmowy, wspólne uzgadnianie działania z pracownikiem. Obecnie, ocena algorytmem w systemie premiowania jest efektywna ale bardziej efektywna forma to działania dodatkowo motywujące do podnoszenia lub poprawy efektywności – np. rozmowy rozwojowe, omówienia wyników, rozmowy o potencjalnym awansie – w takich przypadkach opisy stanowisk są bardzo pomocne
menedżera, doradcy, trenera, diagnosty, coacha
powiązane z tym wpisem oferty naszej grupy doradców i trenerów