- Czym jest strategia i planowanie strategiczne?
- Jak ustala się strategię dziedzinowe?
- Na czym polegają analizy strategiczne?
- Jak wyznaczamy cele strategiczne?
- Jak ustalamy KPI do opisania celu strategicznego?
- Czym są kamienie milowe w realizacji strategii?
- Proces delegowania strategii.
- Planowanie operacyjne a strategia.
- Zarządzanie przez cele MBO w korelacji ze strategią.
- Wiedza i kompetencje menadżera strategicznego.
Bardzo wiele organizacji działa w sposób strategiczny choć nie posiada formalny planów strategicznych wyrażonych jako strategia firmy. Bywają organizacje gdzie jest strategia formalna – sprowadza się do kilku haseł określających kierunek działania. To raczej wizja lub misja firmy nie jest to jednak plan strategiczny. Czym zatem jest strategia?
Strategia jest długofalowym planem. Jeśli plan to musi posiadać wyraźny cel określone wskaźnikami efektywności po których poznamy że dany cel został osiągnięty, lub będziemy mogli stwierdzić że zaistniały odchylenia. Aby mógł powstać plan potrzebna jest analiza zarówno sytuacji obecnej wewnątrz organizacji jak i czynników zewnętrznych. Dobrym przykładem takiej analizy jest popularna i ogólnie znana analiza SWOT. To analiza bazowa, w rzeczywistości wykonujemy szereg innych analiz dziedzinowych na podstawie których będziemy tworzyć warianty realizacji planu strategicznego. Z uwagi na fakt że strategia jest planem długookresowym strategię również powinniśmy podzielić na etapy jej realizacji. Do zarządzania strategicznego niezbędne są odpowiednie dane. Bez informacji danych wyników analiz nie jesteśmy w stanie poprawnie zarządzać strategicznie. Będzie to zarządzanie intuicyjne oparte na wyczuciu osoby zarządzającej i prawdopodobieństwie szczęścia. Strategia wymaga danych. Kluczowym działaniem w tworzeniu strategii jest poprawnie wykonana analiza strategiczna określająca potencjały i możliwości jakie dana organizacja powinna brać pod uwagę. Strategia jest wyrażeniem zarówno Misji- celu istnienia danej organizacji oraz Wizji długofalowego planu ogólnie zarysowanych celach.
W każdej organizacji, bez znaczenia czy jest to mała organizacja, czy bardzo duża firma o charakterze holdingowym, korporacyjnym powinna być strategia. Często właściciel posiada własną wizję realizacji długofalowych celów organizacji, intuicyjnie przekłada je na cele strategiczne. Działanie takie jednak jest obarczone błędem i może dawać niską efektywność działania z uwagi na brak odpowiednich analiz i informacji na podstawie których są podejmowane decyzje. Na przykład odpowiedniej analizy rynku, trendów, nowych technologii, konkurencji potencjału produktu, zmian makro ekonomicznych, politycznych. Nasze szkolenie w zakresie strategii i planowania strategicznego jest rekomendowane w niżej opisanych przypadkach:
Zarządzanie strategiczne to nie jest proces jednorazowy ustalenia jednego planu, który jeśli się skończy to ustalamy następny. Strategia to nieustanna analiza, wyznaczanie celów, monitorowanie sposobu ich realizacji oraz wyników. Strategia to również nie tylko cele ekonomiczne i finansowe, to także źródło informacji jakie są konieczne kwalifikacje, postawy, zachowania pracowników. Strategia określa wartości firmy które sprzyjają realizacji tej strategii, określi nam kwalifikacje i sposób współpracy kadry menedżerskiej. Strategia jak każdy Plan i cel wymaga odpowiedniego, w tym przypadku zaawansowanego, systemu motywacyjnego dla kadry menedżerskiej która zarządza strategicznie.
Dla: każdej osoby, która chce poznać zasady, analizy, sposób pracy podczas planowania strategicznego. Taka wiedza może posłużyć zarówno dla zaplanowania swojego biznesu, dla prawidłowego zarządzania na szczeblu strategicznym. Może również być przydatna w zakresie analizy i strategii promocji własnej osoby.
Wymagania przed szkoleniem: na tym poziomie nie ma wymagań, każda osoba może wziąć udział w tym szkoleniu.
Dla: menedżerów zarządzania operacyjnego, strategicznego, grup i zespołów projektowych zajmujących się wdrażaniem strategii. Szkolenie pozwoli rozumieć w jaki sposób tworzona jest strategia jak ona jest przekładana na plany operacyjne.
Wymagania przed szkoleniem:
szkolenie przeznaczone dla menedżerów posiadających doświadczenie zawodowe, najlepiej kilkuletnie w zarządzaniu, realizacji planów, projektów. Wskazana wiedza w zakresie ekonomicznym finansowym, wskazana wiedza w zakresie procesów zarządzania przez cele. Wymagana co najmniej specjalistyczna wiedza w obszarze w którym specjalizuje się dany menedżer.
Dla: Menedżerów i specjalistów realizujących projekt strategiczny, posługujących się zaawansowanymi technikami analizy biznesowej, ustalania planu, pomiaru efektywności, budowania zespołów zarządzania strategicznego. Menedżerów zajmujących się implementacją strategii np. zarządzających zrównoważoną kartą wyników. Dla zarządów firm oraz właścicieli. Dla osób planujących otworzyć własny biznes.
Wymagania przed szkoleniem:
Rekomendowane dla właścicieli firm, zarządów firm, członków rad nadzorczych, menedżerów zarządzania strategicznego posiadających kilku- kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe na stanowisku menedżera szczebla strategicznego.
- Czym jest Misja w organizacji? Kto ją ustala i jakie ma znaczenie dla strategii?
- Czym jest Wizja w organizacji? Jakie ma znaczenie dla strategii?
- Czym jest strategia? Co to są strategie dziedzinowe?
- Specyfika strategii biznesowych
- Etapy i kamienie milowe realizacji strategii
- Zarządzanie strategiczne – bieżące aktualizacje i pomiar realizacji strategii
- Typowe analizy strategiczne
- Specjalistyczne analizy strategiczne w głównych obszarach działania biznesu
- Konieczna wiedza w zakresie finansów, kontrolingu, ekonomii
- VBM – zarządzanie wartością firmy a strategia
- Jak pozyskać informacje i analizy z zewnątrz?
- Tworzenie wariantów realizacji strategii
- Cele strategiczne i ich pomiar
- KPI strategiczne i ich delektowanie na KPI poziomu operacyjnego
- System zrównoważonej karty wyników w implementacji strategii
- Różnice pomiędzy zarządzaniem strategicznym a zarządzaniem operacyjnym
- System zarządzania przez cele MBO w realizacji strategii
- Kompetencje nowoczesnego menedżera zarządzającego strategicznie
- Zarządzanie strategiczne a przywództwo w organizacji
- W jaki sposób strategia wpływa na zarządzanie HR
- Zarządzanie strategiczne i wymagania w zakresie systemów motywacyjnych
W pewnym sensie tak. Strategie należy opracować. Powinno to być wykonane przy współudziale kluczowych menedżerów danej organizacji. Można oczywiście zatrudnić odpowiednich specjalistów którzy pomogą, przede wszystkim metodologicznie, w przygotowaniu odpowiednich analiz, przygotowaniu planów strategicznych, wariantów realizacji a dalej odpowiednie implementacji strategii w postaci planów operacyjnych.
Tak oferujemy takie wsparcie, doradcze, eksperckie. Dotyczy to zarówno audytu i analizy obecnego systemu zarządzania strategicznego. Projekty te są realizowane również kompleksowo począwszy od identyfikacji misji, wizji, planu strategicznego, a skończywszy na wdrożeniu planu operacyjnego.
Nie. Szkolenie nie wymaga posiadania strategii. Wariancie podstawowym nawet nie wymaga wiedzy w tym zakresie ponieważ będzie ona właśnie przekazana na szkoleniu. Na poziomie średnio zaawansowanym wymagamy doświadczenia w zakresie zarządzania ale również nie jest wymagana wiedza i doświadczenie w zakresie zarządzania strategicznego i strategii. Dopiero poziom zaawansowany wymaga już wiedzy i doświadczeń w zakresie strategii i planów strategicznych.
Oczywiście tak. Szkolenia w każdym przypadku są zamawiane indywidualnie zatem zanim powstanie program szkolenia dla klienta jest wykonywana analiza potrzeb szkoleniowych a co za tym idzie uzgadniamy tematy moduły, sposób opracowania i aktywności, uzgadniamy również końcowy sposób pomiaru efektywności
Każde szkolenie może zostać przeprowadzone w formie online, może to być również forma hybrydowa gdzie część zajęć odbędzie się na żywo a niektóre moduły zostaną zrealizowane w formie online. Decyzje o sposobie przeprowadzenia szkolenia uzgadniamy z Klientem kierując się jego możliwościami oraz oczekiwaniami.
Efektywność szkolenia badana jest według modelu Kirkpatricka – oceniamy bezpośrednią reakcję uczestników na szkolenia, oceniamy zmiany wiedzy i umiejętności uczestników, badamy zmiany jakie zachodzą na poziomie zachowań i wartości, w długim okresie czasu badamy zmiany jakie zaszły we wskaźnikach biznesowych.
Jeśli to szkolenie Państwa zainspirowało zapraszamy do kontaktu uzgodnimy z Państwem potrzeby szkoleniowe, uzgodnimy nowy temat oraz zakres tematów koniecznych do poruszenia.
Jesteśmy agencją konsultingową koncentrującą się na doradztwie strategicznym, operacyjnym, systemach zarządzania, systemach motywacji płacowej, zarządzaniu personalnym, psychologii komunikacji i motywacji, nowoczesnej pracy menedżera w zakresie przywództwa, diagnostyki indywidualnej menedżerów, diagnostyki organizacji. Wykonujemy zaawansowane projekty doradcze, oferujemy usługę interim managementu, realizujemy szereg szkoleń i treningów, realizujemy usługi w zakresie mentoringu menedżerskiego oraz shadow managementu dla strategicznej kadry menedżerskiej i właścicieli.
Nasze autorskie szkolenia, przekazywana wiedza, prezentowane praktyczne przykłady z realizowanych projektów, doradztwo eksperta podczas szkolenia, efektywnie wspierają rozwój menedżerów, zmiany sposobów myślenia, działania, wyciągania wniosków i procesu doskonalenia swojej pracy, zmiany i poprawy wyników biznesowych organizacji.
Efektywność naszych szkoleń badamy w zakresie: zmiany poziomu wiedzy, zmiany poziomu umiejętności praktycznych menedżerów, zmiany sposobu myślenia i postaw osoby kierującej, badamy również realne wyniki ekonomiczne – w jaki sposób zmieniają się wskaźniki KPI, sposób realizacji celów. Badania są realizowane zarówno w zakresie indywidualnym dla poszczególnych menedżerów. Badamy również efektywność organizacji, komunikacji, zaangażowania całych zespołów.
Najbardziej widoczne zmiany jakie możemy obserwować po szkoleniach w zakresie planowania, analizy strategicznej, ustalania strategii, delegowania strategii na cele operacyjne to:
Pomiar efektywności szkolenia w długiej perspektywie czasu pokazuje zmiany ekonomiczne i finansowe. Podczas naszych szkoleń pomagamy również w budowie i zaprojektowaniu systemów planowania potrzeb szkoleniowych, zarządzaniu talentami, zarządzaniu pracownikami o wysokim potencjale, odpowiedniej korelacji systemów zachęt i motywacji dla rozwoju umiejętności menedżerskich.
Warunki realizacji projektu w tym: konieczny czas na jego realizację, dostępne terminy wykonania usługi, informacje na temat harmonogramu, koniecznego zaangażowania po stronie Klienta, koniecznych materiałów do realizacji projektu, ceny projektu są indywidualnie uzgadniane z Klientem na etapie przygotowania oferty. Zapraszamy do kontaktu.
Szkolenie w zakresie analizy i planowania strategicznego jest bardzo szczególnym szkoleniem ponieważ to właśnie od misji, wizji a dalej strategii powinny rozpoczynać się wszelkie działania organizacji. Dotyczy to zarówno stawiania celów biznesowych – celów operacyjnych, sposobu ich realizacji, wymagań w zakresie organizacji pracy, wymagań w zakresie wiedzy i kwalifikacji kadry menedżerskiej, wiedzy kwalifikacji i postaw posiadanych pracowników. Dotyczy to również zasad kreowania naszego wizerunku, elastyczności w podejściu do zarządzania, sposobu delegowania komunikacji, motywacji oraz rozwoju pracowników. Do szkolenia w zakresie strategii komplementarnych będzie bardzo wiele tematów szkoleniowych szczególnie Państwu polecamy:
Napisz do nas
Zadzwoń +48 515-803-244
+ 48 515 803 244 Zadzwoń do nas już teraz