- Czym jest zarządzanie przez cele MBO?
- Jak ustalamy poprawnie cele?
- Jak ustalamy wskaźniki efektywności dla danego celu?
- Czym są KPI i jak wygląda zarządzanie tymi wskaźnikami?
- Rola komunikacji w procesie MBO
- Systemy motywacyjne w MBO
- System premiowania zadaniowego w MBO
- MBO na szczeblach kadry kierowniczej i zarządzania strategicznego
- Kwalifikacje i kompetencje menedżerów konieczne dla MBO
Zarządzanie przez cele jest nowoczesną koncepcją realizacji celów danej organizacji. W pierwszej kolejności musimy posiadać prawidłowo wyznaczone cele. Do prawidłowego wyznaczenia celów operacyjnych potrzebujemy właściwie określonej strategii, celów strategicznych, wskaźników efektywności realizacji celów strategicznych – KPI na poziomie strategicznym. Zarządzanie przez cele to działania kadry kierowniczej polegające na budowaniu odpowiedniego zaangażowania, systemu wartości, odpowiedniej komunikacji, odpowiedniej motywacji, działań rozwojowych danego zespołu tak aby jego koncentracja zmierzała do realizacji danych celów. Mówiąc prostym językiem aby dane zespół koncentrował się na realizacji celu bez konieczności, wydawania poleceń, stosowania nakazu i rozliczenia. Na takich działaniach w głównej mierze będzie koncentrowało się nasze szkolenia – nowoczesne umiejętności kadry kierowniczej w zakresie zarządzania zespołem. Budujemy w ten sposób wewnętrzną motywację zespołu. Prawidłowo wyznaczone cele operacyjne na poziomie kadry kierowniczej muszą teraz zostać odpowiednio delegowane na członków zespołu. Właśnie proces delegowania i uzgadniania zadań jest kluczowy w koncepcji zarządzania przez cele. Menedżer poprzez odpowiednie działania zakresie komunikacji, motywacji, odpowiedniego doboru członków zespołu, rozumieniu potrzeb członków zespołu, rozumieniu profili predyspozycji osobowości realizuje cele danego zespołu, projektu.
W każdej organizacji jest realizowany proces zarządzania. Jedne z nich zarządzają sposób bardziej dyrektywny poprzez delegowanie poleceń, zadań i celów ze szczebla wyższego na szczebel niższy. Kontrolują pracę, stosują systemy nagród i motywacji. W takim systemie jeden błąd na którymkolwiek ze szczebli spowoduje błąd realizacji całego zespołu. System taki bardzo wydłuża proces decyzyjny oraz informacje zwrotną co może powodować że decyzje zapadają z opóźnieniem. Zarządzanie przez cele koncentruje się na tym aby zespół rozumiał cele był zaangażowany w ich realizację, co nie wymaga delegowania i wskazywania zadań do realizacji ponieważ są odejmowane one przez zespół. Zarządzanie przez cele nie jest rozwiązaniem które jest możliwe do wdrożenia w ciągu jednego czy dwóch miesięcy. To proces długotrwały, budowania odpowiedniego klimatu organizacyjnego, wartości, sposobu działania kadry kierowniczej, doboru i rekrutacji pracowników o odpowiednich wartościach. Warto pamiętać że zarządzanie przez cele to dwa kluczowe obszary: obszar poprawnego definiowania i rozliczania celów oraz obszar motywacyjnego angażowania zespołu do realizacji tego celu, budowania odpowiedniego klimatu organizacyjnego i wartości, stosowania odpowiedniej motywacji zadaniowej.
W jakiej sytuacji warto skorzystać ze szkoleń w zakresie zarządzania przez cele:
Zarządzanie przez cele MBO w połączeniu z prawidłowo przygotowaną strategią, prawidłowo wyznaczonymi celami oraz KPI będzie wpływało na podniesienie efektywności pracy danej organizacji. Należy pamiętać iż osoby zadowolone, odpowiednio motywowane, odpowiednio przygotowane do realizacji danej pracy są zdecydowanie efektywniejsze od osób w przypadku których realizacja zadań jest wyznaczana i panuje klimat rozliczania zadań, wskazywania nieprawidłowości, braku poczucia bycia członkiem zespołu, braku lidera w zespole.
Poziom podstawowy:
Dla: każdej osoby, która chce poznać zasady zarządzania przez cele MBO, zasady profesjonalnej komunikacji, motywacji, pracy w zespole, delegowania zadań, oceny, motywacji, premiowania zadaniowego, identyfikacji stylu w osobowości
Wymagania przed szkoleniem: na tym poziomie nie ma wymagań, każda osoba może wziąć udział w tym szkoleniu.
Średnio zaawansowany
Dla: menedżerów i specjalistów którzy pracują lub zamierzają pracować systemach zarządzania przez cele. Chcą doskonalić swoje umiejętności w zakresie identyfikacji celu, określania miary go realizacji, profesjonalnego i motywacyjnego delegowania, pracy nad wartościami i postawami członków zespołu.
Wymagania przed szkoleniem:
wymagana ogólna wiedza na temat zarządzania, delegowania, komunikacji i motywacji. Wiedza w zakresie typowych problemów występujących w zespołach.
Poziom zaawansowany
Dla: menedżerów pracujących już w systemie zarządzania przez cele. Posiadających wiedzę i doświadczenie w tym zakresie. Chcących doskonalić metody i sposoby poszczególnych działań występujących w dobrym zarządzaniu przez cele. Mogą to być procesy zarówno skoncentrowane na celach i ich rozliczaniu, mogą to być również umiejętności miękkie w postaci komunikacji, budowania umiejętności lidera, angażowania i motywowania zespołu, indywidualnej pracy rozwojowej, mentoringu.
Wymagania przed szkoleniem:
Rekomendowane dla menedżerów, zarządów i właścicieli firm z kilkuletnim doświadczeniem zawodowym oraz doświadczeniem z nowoczesnymi metodami zarządzania przez cele MBO.
- Czym jest Zarządzanie przez cele MBO ?
- Czym różni się MBO od typowego delegowania?
- Jak ustalić cel oraz miary go opisujące?
- Czym są KPI i wskaźniki opisujące cel ?
- Na czym polega zarzadzanie KPI opisującymi realizacje celów?
- Rola strategii i celów strategicznych w systemie MBO?
- Na czym polega zrównoważona karta wyników ?
- Czym są karty wyników w MBO ?
- Na czym polega uzgadnianie celu i sposobu jego rozliczania?
- Jak angażować członków zespołu do ambitnego wyznaczania zadań?
- Proces delegowania i proces uprawniania do działania?
- W jaki sposób pracujemy nad wartościami i postawami członków zespołów?
- Komunikacja pomiędzy menedżerem a członkami zespołu
- Naturalne predyspozycje członków zespołu – umiejętność wykorzystania i zarządzania nimi?
- Jak realizowana jest kontrola zadań w systemie MBO?
- Jak dokonywana jest ocena i komunikacja zwrotna poziomu realizacji zadań MBO?
- W jaki sposób motywujemy pracowników w MBO?
- Premiowanie zadaniowe w MBO
- Rola rozmów rozwojowych, planowania rozwoju osobistego a system MBO
- Jakie są wymagane kwalifikacje menedżera aby pracował w MBO?
- Które naturalne predyspozycje menedżerskie wspierają MBO?
- Rola zarządu i kadry strategicznej systemie zarządzania przez cele
System zarządzania przez cele można i należy wypracować wspólnie z kadrą kierowniczą i pracownikami danej organizacji. Powinien być wspólną wartością i decyzją członków organizacji. Nie da się kupić gotowego systemu, można go jednak dopracować wspólnie z ekspertami w tej dziedzinie.
Tak oferujemy takie wsparcie, doradcze, eksperckie. Dotyczy to zarówno audytu i analizy obecnego systemu zarządzania MBO, zaprojektowania, przeprowadzenia prac projektowych, wdrożenia, monitorowania efektywności działania nowego systemu MBO. Projekty te są realizowane również kompleksowo począwszy od identyfikacji misji, wizji, planu strategicznego, a skończywszy na wdrożeniu planu operacyjnego.
Spotykamy się szkoleniowo zatem będziemy omawiać jak taki system działa, jak jest projektowany, jakie są jego kluczowe elementy, jakie korzyści daje organizacji. Na szkoleniu ćwiczymy praktyczne umiejętności i zachowania kadry menedżerskiej. Posiadanie strategii, sformalizowanych celów oraz wskaźników zdecydowanie ułatwia późniejsze praktyczne zastosowanie wiedzy przez menedżerów. Szczególnym utrudnieniem w nowych projektach systemów MBO jest brak wsparcia od strony zarządu lub kadry zarządzającej strategicznie, niejasność celów strategicznych, nieprawidłowo sformułowane wskaźniki KPI na poziomie strategicznym. Zatem posiadanie strategii nie jest konieczne do procesu szkoleniowego ale jest bardzo wskazane do wdrożenia takiego systemu
Oczywiście tak. Szkolenia w każdym przypadku są zamawiane indywidualnie zatem zanim powstanie program szkolenia dla klienta jest wykonywana analiza potrzeb szkoleniowych a co za tym idzie uzgadniamy tematy moduły, sposób opracowania i aktywności, uzgadniamy również końcowy sposób pomiaru efektywności
Każde szkolenie może zostać przeprowadzone w formie online, może to być również forma hybrydowa gdzie część zajęć odbędzie się na żywo a niektóre moduły zostaną zrealizowane w formie online. Decyzje o sposobie przeprowadzenia szkolenia uzgadniamy z Klientem kierując się jego możliwościami oraz oczekiwaniami.
Efektywność szkolenia badana jest według modelu Kirkpatricka – oceniamy bezpośrednią reakcję uczestników na szkolenia, oceniamy zmiany wiedzy i umiejętności uczestników, badamy zmiany jakie zachodzą na poziomie zachowań i wartości, w długim okresie czasu badamy zmiany jakie zaszły we wskaźnikach biznesowych.
Jeśli to szkolenie Państwa zainspirowało zapraszamy do kontaktu uzgodnimy z Państwem potrzeby szkoleniowe, uzgodnimy nowy temat oraz zakres tematów koniecznych do poruszenia.
Jesteśmy agencją konsultingową koncentrującą się na doradztwie strategicznym, operacyjnym, systemach zarządzania, systemach motywacji płacowej, zarządzaniu personalnym, psychologii komunikacji i motywacji, nowoczesnej pracy menedżera w zakresie przywództwa, diagnostyki indywidualnej menedżerów, diagnostyki organizacji. Wykonujemy zaawansowane projekty doradcze, oferujemy usługę interim managementu, realizujemy szereg szkoleń i treningów, realizujemy usługi w zakresie mentoringu menedżerskiego oraz shadow managementu dla strategicznej kadry menedżerskiej i właścicieli.
Nasze autorskie szkolenia, przekazywana wiedza, prezentowane praktyczne przykłady z realizowanych projektów, doradztwo eksperta podczas szkolenia, efektywnie wspierają rozwój menedżerów, zmiany sposobów myślenia, działania, wyciągania wniosków i procesu doskonalenia swojej pracy, zmiany i poprawy wyników biznesowych organizacji.
Efektywność naszych szkoleń badamy w zakresie: zmiany poziomu wiedzy, zmiany poziomu umiejętności praktycznych menedżerów, zmiany sposobu myślenia i postaw osoby kierującej, badamy również realne wyniki ekonomiczne – w jaki sposób zmieniają się wskaźniki KPI, sposób realizacji celów. Badania są realizowane zarówno w zakresie indywidualnym dla poszczególnych menedżerów. Badamy również efektywność organizacji, komunikacji, zaangażowania całych zespołów.
Najbardziej widoczne zmiany jakie możemy obserwować po szkoleniach w zakresie zarządzania przez cele MBO to:
Pomiar efektywności szkolenia w długiej perspektywie czasu pokazuje zmiany ekonomiczne i finansowe. Podczas naszych szkoleń pomagamy również w budowie i zaprojektowaniu systemów planowania potrzeb szkoleniowych, zarządzaniu talentami, zarządzaniu pracownikami o wysokim potencjale, odpowiedniej korelacji systemów zachęt i motywacji dla rozwoju umiejętności menedżerskich.
Warunki realizacji projektu w tym: konieczny czas na jego realizację, dostępne terminy wykonania usługi, informacje na temat harmonogramu, koniecznego zaangażowania po stronie Klienta, koniecznych materiałów do realizacji projektu, ceny projektu są indywidualnie uzgadniane z Klientem na etapie przygotowania oferty. Zapraszamy do kontaktu.
Szkolenie w zakresie zarządzania przez cele MBO jest szkoleniem o nowoczesnych technikach zarządzania oraz nowoczesnym podejściu do komunikacji z pracownikami budowania odpowiednich relacji, delegowaniu, rozwiązywaniu problemów, angażowaniu pracowników. Podczas szkolenia omawiamy techniczne aspekty procesu identyfikacji celów, określaniu wskaźników KPI, zarządzania tymi wskaźnikami, procesy delegowania. Omawiamy również obszary umiejętności miękkich menedżera w zakresie komunikacji, motywacji, budowania wartości, rozwiązywania problemów i konfliktów, rozmów rozwojowych, procesów rekrutacyjnych i adaptacyjnych pracownika. Tematy które polecamy jako uzupełnienie szkolenia w zakresie zarządzania przez cele MBO to:
Napisz do nas +48 515-803-244
+ 48 515 803 244 Zadzwoń do nas już teraz