Zarządzanie Strategiczne - Zarządzanie Operacyjne - HRM - Rozwój Menedżerów

30-867 Kraków

Jana Kurczaba 17/43

8:30 - 17:00

Poniedziałek - Piątek

Jak zostać Interim Managerem ?
12 kwietnia, 2022

Jak zostać Interim Managerem ?

  • Jak ustalić swoją  specjalizację jako Interim Manager ?
  • Czy chcesz pracować sam ? Czy w zespole ?
  • Jakiej wiedzy, kompetencji  potrzebujesz ?
  • Jak przygotować ofertę ?
  • Jak zdobywać Klienta ?
  • Co zapisać w umowie ?
  • Jak zarabiać dobre pieniądze na projektach IM ?

Interim Management

Interim Management  – profesjonalna usługa czasowego zarządzania danym obszarem, projektem, organizacją. Najczęściej usługa z wyraźnie zdefiniowanym rezultatem końcowym opisanym poprzez KPI  i inne wskaźniki  definiujące wynik. Usługa realizowana jednoosobowo lub jako grupa Interim Managerów. Praca Interim Managera może dotyczyć niemal każdego obszaru funkcjonalnego firmy i każdego szczebla zarządzania. Interim Management dotyczy:  zastępstwa w zarządzaniu, wsparcia procesu zarządzania, samodzielnego zarządzania projektem, może dotyczyć też doradztwa, konsultacji w pracy danego obszaru. Profesjonalny, zawodowy Interim Manager  jest ekspertem w danej dziedzinie, posiada bardzo dobre przygotowanie w zakresie zarządzania i realizacji projektów.

 

Ten wpis jest dedykowany dla osób,  które rozważają decyzję by pracować jako Interim Manager. Znajdziesz tu  najważniejsze informacje do podjęcia takiej decyzji i stworzenia swojej pierwszej oferty.

Chcesz wiedzieć więcej, zadzwoń do nas, umów się na krótkie bezpłatne konsultacje

Jak ustalić swoją  specjalizację jako Interim Manager ?

To trudne pytanie zadawane nam na kursach certyfikacyjnych dla Interim Managerów oraz przez młodszych kolegów. Poniżej kilka wskazówek, które powinny być pomocne:

  • Wypisz, ustal swoją najlepszą wiedzę specjalistyczną
    (to w czym jesteś dobry – jesteś specjalistą, ekspertem, autorytetem w danej dziedzinie)
  • Zakreśl tą wiedzę specjalistyczną, w której posiadasz doświadczenie
    (pracowałeś jako manager, realizowałeś taki i podobne projekty – masz wiedzę praktyczną)
  • Warto ocenić gdzie możesz uzyskać lub masz już rekomendacje
    (jeśli ich nie masz to pomyśl jak możesz je zdobyć ? od jakich projektów rozpocząć? Z kim zrobić swoje pierwsze projekty?  Rekomendacje w tej branży są  bardzo ważne – szczególnie w dużych i „drogich”
  • Postaraj się teraz ocenić, która dziedzina wiedzy/ Twoja specjalizacja może przynieś najlepsze dochody
    (jest część osób, które wyraźnie zadeklarowały, że wybierają to co lubią a nie to co jest najbardziej dochodowe. OK – spróbuj zatem wybrać – jeśli jest to możliwe – to co lubisz  i będzie dawało dobry wynik finansowy)

 

Przy okazji takich rozmów pojawiły się nam pytania a co jeśli moja specjalizacja nie jest zbyt dochodowa a jednak zależy mi na tym. Co zrobić ?

Dobrym pomysłem może być  dołączenie się do innej grupy Interim Managerów, do kogoś  kto pomoże Ci się nauczyć  i zdobyć konieczne doświadczenie. Jak zrobić ofertę, jak zarządzać projektem, jak go rozliczać itp.   Nikt z nas nie rodzi się z wiedzą i doświadczeniem. Tak samo w takich projektach od czegoś trzeba zacząć. Dobrze jest rozpocząć z kimś kto będzie dla Ciebie dźwignią. Gwarantuję, że są takie osoby – trzeba porozmawiać. Sam odbywam takich wiele rozmów z osobami, które dzwonią, nie znamy się, nie jest dla nas problemem udzielenie kilku rad, które pomagają przygotować się i rozpocząć pracę w tym zakresie.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym temacie – zobacz nasze oferty

menedżera, doradcy, trenera, diagnosty, coacha
powiązane z tym wpisem oferty naszej grupy doradców i trenerów

Interim
Management

CEO Interim Manager

Akademia
Przywództwa

Kurs Menedżerski

Interim
Management

HR Interim Manager

Czy chcesz pracować sam ? Czy w zespole ? 

Na pracę samodzielnie może sobie pozwolić osoba doświadczona z wyrobioną marką. Klienci ją polecają sobie nawzajem i w zasadzie cały czas ma kontrakty. Taka osoba zazwyczaj jest bardzo dobra w tym co robi i osiąga wyniki które Klient też chciałby u siebie.  To  tak samo jak z dobrymi fachowcami w każdej dziedzinie.

Kiedy rozpoczynasz jako IM  i nie masz doświadczenia – samemu może być dla Ciebie bardzo trudno, nieskutecznie a czasami nawet zniechęcająco.  Warto w grupie lub z kimś  bardziej doświadczonym.

Grupy również zakładają eksperci –  kiedy chcemy i możemy świadczyć usługi  złożone, wieloobszarowe potrzebujemy grupy ekspertów i współpracowników. Pamiętaj powiedzenie „samemu zajdziesz szybciej a w grupie dalej” zatem jeśli to nie jest jednorazowy projekt warto w grupie.   Pracuję od kilku lat w takiej grupie. Jest to grupa doradców, Interim Managerów – rozwiązujemy kompleksowe problemy i tematy.

Jakiej wiedzy, kompetencji  potrzebujesz ?

Poza wiedzą merytoryczną, tym w czym się specjalizujesz warto rozważyć następujące dziedziny wiedzy:

  • wiedza w zakresie technik zarządzania
    (analiza, strategia, planowanie, KPI, delegowanie zadań, organizacja pracy, efektywna kontrola, zdolność oceny, doskonalenie prcesów, )
  • miękkie kompetencje w zakresie zarządzania
    (komunikacja, motywacja, negocjacje, prowadzenie spotkań, przekazywanie wiedzy, angażowanie innych, budowanie pozytywnego podejścia do projektu/ zadania, rozwiązywanie konfliktów, przewodzenie zespołem, itp.)
  • wiedza w zakresie zarządzania projektami
  • wiedza w zakresie finansów – przynajmniej podstawy wiedzy pozwalające efektywnie czytać wskaźniki biznesowe i oceniać efektywność zarządzanych obszarów
  • wiedza o Twojej konkurencji, współpracownikach – poznaj to środowisko, ludzi, liderów, osoby o dużej efektywności, Innych IM-ów
  • wiedza o potencjalnych Twoich Klientach – kto to jest ? jakie może mieć potrzeby? Jak o nie zapyta ? gdzie znajdziesz takie zapytanie ? jak je pozyskać ?
  • wiedza w PR i budowania własnego wizerunku, oferty – Klient musi Cię zauważyć i znaleźć wśród innych ofert
  • wiedza w zakresie technik sprzedaży – będziesz sprzedawał bardzo wyjątkowy produkt – siebie i swoją pracę – warto wiedzieć jak to zrobić najefektywniej
  • wiedza prawna – przynajmniej konieczne podstawy do zawarcia bezpiecznej umowy

 

Chcesz wiedzieć więcej, zadzwoń do nas, umów się na krótkie bezpłatne konsultacje

Jak przygotować ofertę ?

Oferta to Twoja wizytówka i pierwszy rzeczowy kontakt z Klientem. Na jej podstawie będzie podjęta decyzja czy Klient chce z Tobą rozmawiać, negocjować, uzgadniać współpracę czy raczej grzecznie podziękuje. Poniżej kilka moim zdaniem przydatnych wskazówek:

  • Skorzystaj z konsultacji, zapytaj kogoś doświadczonego kogoś kto jest profesjonalistą w tej dziedzinie. Wiele osób chętnie udzieli Ci porady i wskazówki nie oczekując w zamian żadnego wynagrodzenia. Ja również zapraszam Cię do takich konsultacji. Polecam wybrać osobę, która realizuje podobne projekty. Oferty współpracy z IM-em są bardzo specyficzne i indywidualne – zatem dobrze mieć wiedzę jak to może wyglądać w Twoim obszarze.
  • Czasami warto zapłacić za konsultacje – jest taka wiedza, która musi kosztować – to zazwyczaj wiedza zdobyta w praktyce, dająca dużą efektywność ofert i realizacji projektów. Nie jest to nic złego lub nie profesjonalnego poprosić o płatne konsultacje i „sprzedanie wiedzy”
  • Możesz iść na szkolenie – ale tu trzeba się zastanowić co będzie lepszą inwestycją ? szkolenie i grupa podobnych osób do Ciebie ? czy  może praca jeden na jeden z konsultantem IM-em ? Jeśli nie wiesz nic na temat Interim Managementu albo bardzo niewiele – idź na tanie lub bezpłatne szkolenie, może trafisz na konferencję, poczytaj o tym zdobądź tanio wiedzę a potem polecam konsultacje (nigdy szkolenie nie będzie tak efektywne jak konsultacje)

Jest oczywiście opcja zrobienia tego samemu i uczenia się na własnych błędach. To mój przypadek.  Kiedy rozpoczynałem prace jako IM  – to nawet tak się nie nazywało tylko mówiliśmy że to kontraktowe zarządzanie – nie miałem możliwości szkolenia ani konsultacji. Trzeba było się uczyć na błędach i korzystać z życzliwości Klientów którzy byli wyrozumiali i pozwalali na konieczne korekty w umowach.

Interim Management

Jak zdobywać Klienta ? 

Ta wiedza to marzenie i cel każdego Przedsiębiorcy. Nie ma znaczenia czy będziesz pracował samodzielnie na zlecenie a może założysz działalność gospodarczą lub zatrudnisz się w firmie konsultingowej – potrzebujesz Klienta. Postaraj się myśleć jak Twój Klient by zrozumieć jakie potrzeby możesz zaspokoić poprzez swoje usługi. Poniżej kilka wskazówek:

  • zadaję sobie pytanie czy Klient wie czym jest Interim Management i czy wie że poszukuje IM-a ? Jeśli nie – to czego szuka i jak to nazywa?
  • zdefiniuj swoją usługę jako korzyść – co zyskuje Klient ze współpracy z Tobą?
    co zmieniasz w biznesie Klienta ? ile to jest warte ? z kim konkurujesz poza IM-amai?
  • Określ gdzie możecie się z Klientem spotkać, poznać, zainteresować wzajemną współpracą. Czy to Klient ma Ciebie znaleźć czy odwrotnie ? jaką masz strategię ?
  • Skonsultuj koniecznie z kimś doświadczonym swoją ofertę i ceny – na początku możesz stracić wielu Klientów przez źle przygotowaną ofertę, źle opisany produkt, usługę, nieczytelną kalkulację, wycenę, zapisy w umowie

Zamierzamy kontynuować ten temat – szukaj  kolejnych wpisów, zapisz się do naszego biuletynu – poinformujemy Cię o kolejnych publikacjach

Interim Management

Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym temacie – zobacz nasze oferty

menedżera, doradcy, trenera, diagnosty, coacha
powiązane z tym wpisem oferty naszej grupy doradców i trenerów

Interim
Management

CEO Interim Manager

Akademia
Przywództwa

Kurs Menedżerski

Interim
Management

HR Interim Manager

Udostępnij:

Kategorie Wpisów – Blog