Witamy w ANACCO Advisors and Trainers – Zapraszamy do Współpracy

30-867 Kraków

Jana Kurczaba 17/43

8:30 - 17:00

Poniedziałek - Piątek

Zbuduj strategię i zarządzaj efektywnie

Zbuduj strategię i zarządzaj efektywnie

  • Czym jest strategia?
  • Jak formułować wizję, misję i wartości?
  • Analiza strategiczna
  • Zarządzanie operacyjne i taktyczne

Jaką przyjąć strategię w mojej Firmie ?   

Pytanie setki razy zadawane w naszych projektach doradczych i interim-owych. Niemal każdy właściciel chciałby to skonsultować i optymalnie ułożyć. Odpowiedź może brzmieć: „optymalną”.
Po czym poznamy, że akurat ta strategia jest optymalna? Wynika to z analizy dwóch istotnych punktów:

  • Gdzie chcemy się znaleźć ? – tu pomoże nam wizja, misja firmy
  • W jakim jesteśmy aktualnie miejscu ? – do tego pomocne są różnego rodzaju analizy strategiczne
Strategia-analiza-anacco

Wizja i misja

Zarządzanie strategiczne rozpoczyna się od dobrze i świadomie określonej wizji, misji i wartości danej organizacji. Unikaj kopiowania cudzych wartości i sloganów, unikaj tylko podejścia marketingowego. Stwórz i opisz własną wizję i misję.

Postaraj się określić:

  • Obszar działalności – w czym się chcesz wyróżniać, specjalizować
  • Odpowiedzialność – za co chcesz być odpowiedzialny jako organizacja
  • Jakich kluczowych kompetencji możemy się u Ciebie spodziewać
  • Do jakiego celu, efektu dążymy – jakie są kluczowe mierniki sukcesu

Wizja i misja determinują nasze kierunki strategiczne – o czym zatem warto pamiętać:

  • Twoja misja powinna być prawdziwa, Twoja, z zestawem specyficznych wartości
  • Zawiera uzasadnienie istnienia organizacji, do czego dąży dana organizacja
  • Misja powinna mieć motywacyjne, pozytywne dla otoczenia i społeczeństwa wartości
  • Informuj jaki potrzeby, wartości chcesz zaspokajać u Twoich klientów, w społeczeństwie, itp.

Powyższe  informacje zdeterminują Twoje podejście i spojrzenie na wyniki analiz strategicznych

  • Ustalisz co jest dla Ciebie ważne i co jest priorytetem strategicznym
  • Które, wartości niefinansowe są ważne
  • W jaki sposób wartości korelują ze sobą i z oczekiwanymi wynikami organizacji
  • Co jest rzeczywiście dla Ciebie szansą a co jedynie modnym, PR-owym działaniem
SWOT-zarzadzanie-anacco

Analiza strategiczna

Analizy strategiczne to  zbiór działań diagnostycznych i prognoz, które pomagają  ocenić szanse powodzenia realizacji danego planu, strategii. Im bardziej kompleksowa analiza tym lepsza. Wykorzystujemy metody ilościowe i jakościowe z obszaru: marketingu, finansów, ekonomii, prawa, statystyki, dostępnych technologii i IT, psychologii i socjologii, itp. Jedną z najbardziej popularnych metod jest SWOT i TOWS

Co warto szczególnie analizować:

  • Otoczenie mikro i makro ekonomiczne, polityczne, prawne, społeczne, itp.
  • Analizujemy zatem coś co nas otacza i poszukujemy tam szans i zagrożeń dla naszej strategii ( planu)
  • Analizujemy naszą organizację wewnątrz – jej szanse i zagrożenia

Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym temacie

menedżera, doradcy, trenera, diagnosty, coacha – zobacz nasze propozycje

Interim Menedżer

zarządzanie, wsparcie

Konsulting

audyt, projekt

Szkolenia

wiedza, inspiracje

Strategia na poziomie operacyjnym i taktycznym

Jeśli już masz określony cel strategiczny, rozumiesz warunki w jakich działasz i wiesz czym dysponujesz w swojej organizacji możesz przejść do zarządzania operacyjnego czyli realizacji zadań koniecznych do osiągnięcia postawionych celów, kierunków, inicjatyw.

O czym warto pamiętać:

  • Strategia i plany strategiczne same się nie wdrożą – no niestety
  • Świadomość właściciela i zarządu – to bardzo wiele ale również nie wystarczy
  • Opracuj plany operacyjne i plany taktyczne ( krótko i średniookresowe)
  • Deleguj efektywnie SMART-ER
  • Potrzebujesz do tego wykwalifikowanych i zaangażowanych ludzi, zespołu menedżerów
  • Zadbaj o odpowiedni zespół menedżerów – odpowiedni dobór menedżerów i ich motywacji
  • Miej w zespole doradców, menedżerów, którzy rozumieją i mają doświadczenie w zarządzaniu strategicznym i operacyjnym, ludzi którzy dobrze opanowali techniki motywacyjne i budowania efektywnych zespołów.
  • Jednoznacznie i prawidłowo zdefiniuj cele operacyjne i cele taktyczne
  • Świadomie realizuj zarządzanie finansami – planuj, definiuj KPI, dokonuj pomiaru, analizuj, zadbaj o controlling, zarządzaj wynikami, zarządzaj ryzykiem,
  • System zarządzania KPI (Key Performance Indicators) – jest współcześnie koniczny w zarządzaniu – aby czymś zarządzać musisz to mierzyć i kontrolować
  • Możesz skorzystać z rozwiązań strategicznej (zrównoważonej) karty wyników (BSC Balanced Scorecard) – zaawansowane narzędzie do zarządzania strategicznego KPI
  • Zdefiniuj co jest wartością Twojej firmy – zarządzaj tym – VBM (Value Based Management)
  • Zadbaj o odpowiednią komunikację celów i rozumienie zadań, procesów
  • Zapewnij system motywujący ludzi, motywacyjne wartości skorelowane z misją i wizją, dbaj o zadowolenie i zaangażowanie pracowników, dbaj o klimat organizacyjny i zwyczaje nieformalne.
  • Określ kluczowe zasoby personalne – przyciągaj takie osoby do swojego zespołu – dbaj o wizerunek pracodawcy  i opinię rynkową
  • Poszukuj, kreuj, dbaj o liderów i osoby o predyspozycjach przywódczych. Przywództwo poza sprawnym zarządzaniem operacyjnym to jeden z kluczowych czynników sukcesu w realizacji założonych strategii i planów długookresowych