- kto ocenia: najczęściej przełożony (ocena typu 180), w przypadku ocen typu 360 również inne osoby,
- ocena 360 to narzędzie – może mieć cel weryfikacyjny i /lub rozwojowy – najczęściej ten drugi.
- typowa ocena okresowa to 1 raz w roku, możliwa miedzy ocena po 6 miesiącach,
- ocena oparta o formularze, stosowana wg ustalonych zasad i regulaminu,
- ocena kompetencji, wiedzy, wyników pracy, potencjału do zajmowanego stanowiska,
- cel: weryfikacja, identyfikacja słabych pracowników, słabych obszarów ich pracy,
- w tej ocenie szczególnym problemem jest polityka powiązania wyników ocen z motywacją i rozwojem. Często brak środków na motywację, brak nawyków wyróżniania dobrych pracowników – kultura roszczeniowa, brak odpowiednich kwalifikacji osób oceniających,
- stosowana bardzo często w dużych organizacjach o starej, roszczeniowej kulturze pracy, firmy i organizacje z roszczeniowymi postawami związków zawodowych,
- są przypadki, aktualnie, świadomego projektowania takich systemów – często organizacje prywatne, rodzinne o silnej dominacji i władzy zarządczej właściciela. Cel kontrolny i weryfikacyjny. Jest ich niewiele gdyż szybko kończą się odejściami najlepszych pracowników.
- bywa nadal stosowana w niektórych urzędach i organizacjach w których ocena jest obligatoryjna. Co ciekawe z założenia miła być rozwojowa ale z czasem stała się uproszczoną formą weryfikacyjną. Główny powód brak pozytywnego wzmocnienia dobrych ocen i brak inwestycji w kształcenie kadry kierowniczej. Zwyczajowo zaczęto uśredniać wyniki ocen, traktując system jako obowiązek bez wyraźnych korzyści.
- motywacja przełożonego: możliwość różnicowania ocen dla podległych pracowników, system postrzegany raczej jako obowiązek i kłopot z tłumaczeniami wyników pracownikom, brak nawyku rozmów rozwojowych i inwestowania w podległy zespół,
- motywacja dla pracowników: teoretycznie tak aby mieć dobre oceny, praktycznie nie bo ocena nie wyróżnia osób utalentowanych tylko wyróżnia tych co mają braki. Nikt nie jest zainteresowany takim wyróżnieniem. Ponadto, dobra ocena zazwyczaj nie wiąże się z niczym szczególnym dla pracownika lub jej powiązanie jest niewspółmiernie małe do wkładu jaki trzeba włożyć w dobry wynik oceny.