- Wzór opisu stanowiska pracy
- Zadania i odpowiedzialność
- Kwalifikacje
- Kompetencje
- Onboarding i mentoring
- Wiedza specjalistyczna
- Wzór opisu stanowiska pracy
- Zadania i odpowiedzialność
- Kwalifikacje
- Kompetencje
- Onboarding i mentoring
- Wiedza specjalistyczna
Opisy stanowisk pracy w nowoczesnej polityce personalnej odgrywają bardzo ważną rolę. Opisy są podstawą wielu procesów zarządzania personalnego dotyczy to w szczególności:
Aby opis stanowiska pracy był dokumentem efektywnym powinien zawierać odpowiednie moduły, które pomagają wyżej wymienionych procesach.
Pierwszym krokiem do stworzenia nowoczesnych opisów stanowisk pracy jest analiza potrzeb organizacji w zakresie HR oraz wybór i opracowanie odpowiedniego formularza opisu stanowiska pracy
Formularz opisu stanowiska pracy to zestaw wielu modułów z których każdy pełni odpowiednią rolę. Najczęściej występujące moduły opisu stanowiska pracy to:
Bardziej zaawansowane opisy stanowisk pracy mogą zawierać mniej typowe moduły takie jak:
menedżera, doradcy, trenera, diagnosty, coacha
powiązane z tym wpisem oferty naszej grupy doradców i trenerów
Moduł identyfikacji stanowiska pracy jest stosunkowo prostym modułem mającym za zadanie określenie:
Moduł zadania na stanowisku pracy jest kluczowym i głównym modułem każdego wzoru opisu stanowiska pracy. poprawne zdefiniowanie zadań pozwala na określenie wszystkich innych pozostałych modułów. To zadania determinują wymagane kwalifikacje kompetencje oraz wiedzę specjalisty
Aby prawidłowo przygotować zadania warto:
Odpowiedzialność jest ściśle powiązana z zadaniami. najczęściej definiowane obszary odpowiedzialności to:
Każdą z wyżej wymienionych odpowiedzialności należy odpowiednio zdefiniować oraz zadbać o odpowiednią definicję wymaganych uprawnień decyzyjnych i samodzielności Pracownika lub osoby kierującej
Kwalifikacje to moduł przede wszystkim używany w procesie rekrutacji i selekcji. moduł taki powinien określać:
Kompetencje i zachowania to również element kwalifikacyjny dotyczący tzw części miękkiej. Są to nasze zachowania umiejętności i reprezentowane postawy na danym stanowisku.
Zarówno kwalifikacje jak i kompetencje wynikają ze zdefiniowanych zadań. przykładowe kompetencje i umiejętności jakie możemy wymagać od pracownika to:
Kompetencje i zachowania powinny wynikać z przyjętej w firmie polityki zarządzania w tym zakresie.
menedżera, doradcy, trenera, diagnosty, coacha
powiązane z tym wpisem oferty naszej grupy doradców i trenerów
autor: Sebastian Trzaska