- wartości organizacyjne – lista 4-6 wartości, na których organizacja opiera swoją skuteczność i sukces. Dotyczy każdego członka organizacji. Przykładowo: wysoka jakość pracy, praca zespołowa, zaangażowanie i inicjatywa, aktywny rozwój itp.
- wartości – co jest dla nas ważne – kreuję poglądy i sposób myślenia, to kształtuje nawyki, dalej pojawiają się kompetencje (to jest oceniane w tradycyjnych systemach), dalej kompetencje kształtują zachowania i wyniki pracy (ocena bieżąca)
- organizacje, które świadomie stworzyły katalog wartości i zarządzają nimi mają, szczególnie rozwinięte systemy rozwoju i motywacji.
- świadome stosowanie oznacza, że członkowie tej organizacji znają te wartości, identyfikują się z nimi,
- wartości organizacji i osobisty system wartości pracownika są spójne lub zbliżone,
- jeśli system jest sztucznie wprowadzony – działa podobnie do tradycyjnego systemu oceny okresowej – następuje ocena a nie rozwój myślenia i postaw.
- ocena okresowa oparta o system wartości ta taka, która zamiast na kompetencjach opiera się o analizę rozumienia i zgodności z wartościami organizacyjnymi,
- każda wartość rozumiana odpowiednio do stanowiska pracy,