Zarządzanie Strategiczne - Zarządzanie Operacyjne - HRM - Rozwój Menedżerów

30-867 Kraków

Jana Kurczaba 17/43

8:30 - 17:00

Poniedziałek - Piątek

Ocena bieżąca pracowników – czym jest i kiedy stosować?

Ocena bieżąca pracowników – czym jest i kiedy stosować?

  • kto ocenia: zazwyczaj przełożony, lider grupy, czasami samoocena,
  • bywają również  raporty automatyczne, szczególnie: produkcja, handel, logistyka,
  • w przypadku wyższych stanowisk – kierownicze i menedżerskie – raporty controllingowe,
  • głównie ocena realizacji poleceń, zadań, wskaźników, celów, projektów,
  • dla pracowników liniowych i pomocniczych – ocena poleceń i sposobu wykonywania pracy,
  • często rozliczana ilościowo lub jakościowo (ilość, wartość, dokładność, terminowość),
  • często powiązana z systemem premiowania zadaniowego,
  • w produkcji możliwe powiązanie w postaci  akordu,
  • dla grup sprzedażowych ocena bieżąca często jest powiązana z prowizją ( uproszczona forma premii zadaniowej)
  • ocena bieżąca uczestniczy w systemach zarządzania zadaniowego, zarządzania przez cele (MBO)

Ocena bieżąca – jej zalety dla HR

Wymagane i czytelne narzędzie do: rozwoju wdrażanych pracowników, podstawa zarządzania zadaniami – MBO, doskonały system dla celów premiowania zadaniowego

  • ocena w okresach jednego miesiąca lub kwartału,
  • okresy roczne to również ocena bieżąca dla wyższych stanowisk menedżerskich – ocena kluczowych wskaźników sukcesu (KPI)
  • cel oceny bieżącej: weryfikacja pracy pracownika,
  • motywacja: najczęściej premia lub dalsze zatrudnienie,
  • inne uwagi: bywa, że jest brana do oceny rocznej jako jeden z elementów
  • ocena bieżąca jest realizowana  niemal zawsze i w każdej organizacji
  • jest realizowana  w sposób formalny, systemowy lub całkiem nieformalnie i uznaniowo
  • ocena bieżąca może mieć skutki decyzji personalnych i motywacyjnych lub nie
  • szczególne wyjątki: w systemach zarządzania talentami, wartościami organizacyjnymi, rozwoju poprzez coaching – ocena bieżąca przestaje mieć tylko charakter ilościowy i jakościowy jest oceną behawioralną i dotyczy zachowań, motywacji, zmiany, rozwoju – więcej na ten temat w opracowaniu: ocena i talenty oraz wartości.

Ocena bieżąca, a przygotowanie Menedżerów

By ocena była pomocna w motywacji i zarządzaniu HR – wymaga to dobrej komunikacji interpersonalnej przełożonego, mentora z pracownikiem, działań etycznych i szacunku do zespołu oraz jej członków

 

Plusy i zalety oceny bieżącej Zagrożenia i wady oceny bieżącej
  • szybka  i bieżąca informacja,
  • ocena zazwyczaj jednoznaczna nie uznaniowa,
  • ściśle związana z celem i wymaganiami stanowiska,
  • nie wymaga szczególnych kwalifikacji od oceniającego,
  • raczej prosta do zastosowania,
  • często wspomagana raportami automatycznymi,

 

  • nie bierze pod uwagę powodów,
  • nie uwzględnia stopnia wdrożenia, rozwoju zawodowego pracownik,
  • minimalny nacisk na rozmowę z pracownikiem,
  • często informacja bez rozmowy,
  • korelacje finansowe koncentrują pracę na wyniki a nie na rozwój,
  • może powodować stres i frustrację w przypadku trudnych zadań lub małego doświadczenia pracownika.

 

Autor i opracowanie  materiału:  Sebastian Trzaska

Udostępnij:

Kategorie Wpisów – Blog