relacja przełożony – pracownik
- dobre relacje przełożonego i pracownika wprowadzają atmosferę zaufania i porozumienia. Na takie relacje trzeba sobie zapracować. Nie można zmusić do zaufania i szacunku. Można zmusić do zachowań, które wyrażają zaufanie lub szacunek , ale nam chodzi o prawdziwe relacje współpracy,
- relacje bardzo formalne utrudnią oceną – czynią ją podobną do egzaminu – jest raczej weryfikacją oceną niż poszukiwaniem możliwości rozwoju,
- zła wola i wrogość – prawie pewny jest konflikt lub pokrzywdzenie jednej ze stron. Przełożony też może czuć stres i być strona pokrzywdzoną,
- relacje zbyt poufałe, z nadużyciem – uczynią rozmowę podobną do spotkania towarzyskiego lub negocjacji – mogą pominąć proces oceny, aspekt rozwojowy i motywacyjny a skoncentrować się na tym, by ocena i rozmowa nie uraziła żadnej ze stron,
- od relacji – zależy wynik oceny – czyli to co się stanie po kliku miesiącach – formularze i kryteria oceny są jedynie narzędziem – rozwój pracownika, jego praca to relacja i wypracowanie motywacji do określonego działania. Przykładowo niska ocena bez ustalenia działań i zbudowania motywacji do tych działań u pracownika – jest to działanie destrukcyjne. Podobnie ocena zawyżona, lub „po koleżeńsku” nie będzie działa, choć sam proces od strony formalnej i prawdziwości danych może być w porządku.