Coaching
relacja o charakterze twórczym, rozwojowym, motywacyjnym w której coach pomaga „uczniowi” w realizacji stawianych przez niego celów.
Coaching – jest dobrowolny, wynika z potrzeby „ucznia”, nie powinno się go narzucać ani nakazywać, kierować na coaching na siłę.
Coach nie przynosi rozwiązań ani nie zastąpi pracy „ucznia”, zazwyczaj nie daje też wiedzy merytorycznej (są wyjątki) – pozwala uczniowi uświadomić sobie te potrzeby, zebrać motywację, środki, określić działania
„Uczeń” jest w 100% w procesie odpowiedzialny za wyniki coachingu – coach towarzyszy, inspiruje, pomaga zobaczyć rzeczy z innej perspektywy, odkryć wiarę w siebie, motywacje itp.
Coach może też pomagać w racjonalnym wyborze celu – czyli co jest ważne i nad czym rzeczywiście chce pracować uczeń – uczeń sam dokonuje tego odkrycia, uświadomienia, nie jest mu to narzucone
Proces w którym pojawia się doradztwo, wiedza, szkolenia – już jest konsultacją – działaniem celowym, dyrektywnym, może przybrać też formę mentoringu. Nie jest coachingiem
Mentoring
jest bardzo ciekawą formą w której pracujemy metodami dostarczonymi i przez współczesną wiedzę psychologiczną – metodami miękkimi – coachingowymi ale pracujemy nad konkretnymi umiejętnościami i wiedzą, którą mentor daje i pomaga ćwiczyć.